Med nya Lamson Litespeed Micra 5 så lanserade man den femte generationen av Litespeed rullen. Litespeed serien har länge varit en av våra favoriter hos Lamson och vi har haft den i vårt sortiment i många år. Serien introducerades 1998 och har hela tiden utvecklats med varje generation, på den nya Litespeed Micra så har en rad förbättringar gjorts.
Spolen har en smalare diameter och är konkav för att backingen/linan mer eller mindre lägga sig jämt utan att man behöver styra så noga. Andra justeringar från tidigare modell är en ny ergonomisk bromsratt och större innerdiameter på spolen vilket gör att du får snabbare upp linan på rullen. De två viktigaste förändringarna på Litespeed Micra är knappt synligt för ögat men har stor betydelse för prestandan.
På denna modell har man en styvare "ram" och så är hylsan/cylindern (som bromspaketet sitter i) en och samma del som själva ramen och rullhuset vilket gör att rullen blir både lättare, tätare och tåligare. Denna lösning att fräsa ut allt i ett stycke återfinns endast på Lamsons två övriga top-of-the-line rullar dvs Force SL och nya (ej släppt när detta skrivs) Cobalt.
På denna rulle har man också använt sin senaste finnish/coating som kallas Micralox. Denna ytbehandling är lika hård/reptålig som deras Hard Alox III finnish men tål korrosion 20 gånger bättre, denna nya super-finish kommer även finnas på Lamsons flagskepp Cobalt som kommer 2018.
Spolen har en smalare diameter och är konkav för att backingen/linan mer eller mindre lägga sig jämt utan att man behöver styra så noga. Andra justeringar från tidigare modell är en ny ergonomisk bromsratt och större innerdiameter på spolen vilket gör att du får snabbare upp linan på rullen. De två viktigaste förändringarna på Litespeed Micra är knappt synligt för ögat men har stor betydelse för prestandan.
På denna modell har man en styvare "ram" och så är hylsan/cylindern (som bromspaketet sitter i) en och samma del som själva ramen och rullhuset vilket gör att rullen blir både lättare, tätare och tåligare. Denna lösning att fräsa ut allt i ett stycke återfinns endast på Lamsons två övriga top-of-the-line rullar dvs Force SL och nya (ej släppt när detta skrivs) Cobalt.
På denna rulle har man också använt sin senaste finnish/coating som kallas Micralox. Denna ytbehandling är lika hård/reptålig som deras Hard Alox III finnish men tål korrosion 20 gånger bättre, denna nya super-finish kommer även finnas på Lamsons flagskepp Cobalt som kommer 2018.