Att arbete med redskapsförsäljning inom sportfiskebranschen och kasta ur sig något som rubriken ovan kan te sig som en självklarhet. För visst är väl vår målsättning att sälja? Att tjäna pengar? Kanske rent av luras tycker någon? Naturligtvis är målsättningen att sälja de varor som tagits hem, självklart måste vi tjäna pengar, utan dessa delar skulle verksamheten gå under. Detta gäller alla som driver företag. Men samtidigt så vill vi inget hellre än att ha nöjda kunder, vi är beroende av detta. Av kunder som återkommer år efter år och du som kund får aldrig någonsin känna dig lurad. Drömscenariot för oss, hör och häpna, är inte att se samma kund komma in varje ny säsong med de vadarbyxor han eller hon köpt säsongen dess innan och beklaga sig över hur de återigen gått sönder. Vi vill inte att denna kund skall behöva köpa nya vadare varje säsong. Vår målsättning är att få kunden tillbaka när vadarna gjort sitt, förhoppningsvis efter flera år. Nöjd och belåten över kvalitén och sugen på ett par nya som håller minst lika länge. Nöjda kunder är i det långa loppet betydligt viktigare än storkonsumenter som handlar vid ett tillfälle. Med utgångspunkt från detta vill vi här dela med oss av några råd som gör att vi slipper möta dig allt för ofta i våra butiker, och när så sker är det med glädje.
Kan man verkligen tjäna pengar på att spendera mer? Fundera lite över hur det går till i mataffären. Ett paket ost i högerhanden som kostar 39, ett i vänsterhanden som kostar 49, vilken är billigast? Instinktivt säger nog de flesta att det i högerhanden är billigast. Men titta lite närmare, titta på kvalité och kilopriset, plötsligt kanske det i vänsterhanden är den bästa investeringen för att kilopriset är lägre. Viktiga delar när man köper flugfiskeutrustning, då framförallt konfektion som vadarbyxor eller produkter som slits, exempelvis fluglinor. Det är lätt att dras med i prispressarjakten, att för stunden bli fartblind och enbart stirra på prislappen. Precis som med osten i matbutiken, gäller det att tänka ett steg längre. Utgå från dig själv, hur ser ditt fiske ut, hur ofta fiskar du, hur mycket kommer du slita på utrustningen?
Faktorer som avgör vilken kvalité som kan passa dig. Fiskar du sällan, en fjällvecka om året eller så, kanske lågpris modeller av vadarbyxor duger gott. Men är du, som de flesta flugfiskare, av sådan natur att det blir någon eller några turer varje månad, kanske vecka och en eller två årliga fiskeresor varje år, så är det kanske lönsamt att investera i högsta möjliga kvalité som din plånbok tillåter. Det är nämligen lönsamt. Man skulle nästan kunna önska sig att det gick att få fram en prislapp på vad dina vadarbyxor eller din fluglina kostar varje enskild dag de används, ungefär som kilopriset på osten. Då skulle nog många omvärdera prislappen som först kanske skrämmer. För en produkt av hög kvalité, som sköts och används rätt, men kostar en slant extra vid inköpet, är i de flesta fall en lönsam investering. Här kan man enkelt applicera tanken "spendera mer - tjäna pengar".
När man köper lite tyngre produkter och mer kostsamma för sitt flugfiske, såsom vadare, linor, rullar, spön, vadarkängor, jackor och dylikt, så bör man ställa sig ett par enkla frågor innan man skrider till verket. De tidigare frågorna om hur ens eget fiske ser ut och bedrivs, kompletteras med frågor kring hur länge en modell funnits på marknaden, vad är den byggd i för material, vad finns där för garantier, men kanske än viktigare, hur ser leverantörens/producentens back-up ut, hur väl tar de hand om sina kunder efter ett inköp? En hel del företag på markanden tycks byta modeller av hela eller delar av sitt sortiment årligen, varför?
Om en produkt fungerar väl, behövs den då bytas ut? Såklart inte, funkar en produkt bra, håller den och kunderna är nöjda, så finns ingen anledning att byta ut den. Justeringar är en sak, lite ny design, men samma produkt i botten är en god indikation på kvalitén. En annan faktor som vi vet är avgörande för dig som kund är leverantörens/producentens back-up efter ett köp. Finns reservdelar på lager om fem år? Hur hanteras eventuella reklamationer? Hur ser deras service ut, kan det exempelvis laga dina vadarbyxor om du själv råkat göra hål på dem, eller byta ut sulan på vadarkängorna när den blivit utsliten?
Några, några få kan just detta och de är bäst i branschen på service efter ett köp. Här kan vi inte låta bli att nämna ett märke som SIMMS. Leverantören Flyfish Europe har mycket strikta och frikostiga regler kring service och där utan tvekan skickligast i världen på detta. Att investera i en SIMMS produkt innebär att man investerar i service och hjälp när så behövs livet igenom.
Har man vetskap om detta ter sig plötsligt 5000 kronor för ett par vadarbyxor som ett lågt pris. För skulle man kunna applicera tanken om "kostnad-per-fiskedag" på ett par SIMMS vadarbyxor, skulle de nog mest troligt bli dina blilligaste vadare någonsin. Kontentan här är att man skall se det hela lite längre, se inte dina inköp som en kortsiktig sak, se på långsikt och fundera över vad som är mest lönsamt. Kanske det är bättre att vänta en månad eller två med den där nya fluglinan och vadarjackan? Det kanske trots allt blir billigare att betala mer?
Kakor (cookies) hjälper oss att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster accepterar du att vi behöver använda cookies.