Nyhet ifrån Waterworks/Lamson - Speedster S

 
Extremt spännande blir det med Speedster S-Series då Speedster varit en av våra mest sålda Lamson modeller och en av våra mest sålda premium rullar. Än så länge vet vi inte mycket om dessa då både Lamson och deras leverantör i europa (flyfish europe) har varit väldigt hemlighetsfulla och knappt släppt någon information ännu, och inte heller bilder som visar rullarna fullt ut.


Av det vi kunnat se på den nya Speedster S (som modellen eller i alla fall arbetsnamnet verkar vara) så ser spolen ut att ha hämtat inspiration ifrån flaggskepps modellen Cobalt i sin design. Bromsratten ser ut att vara densamma/liknande den du hittar på deras lättaste rulle Force SL vilket i sådana fall är riktigt bra då den är betydligt trevligare att hålla i och justera än den tidigare triangel-bromsratten på Speedster. Man kan även ana vissa av Waterworks Lamson karaktärsdrag på rullen i form av asymmetrisk formgivning, Detta brukar Lamson göra på sina rullar för att minimera antalet delar och på så sätt få en bättre balanserad rulle som samtidigt blir både lättare och stryktåligare.



På nya Speedster S så ser även veven ut att vara något infälld precis som på nuvarande modellen, detta har inte så stor betydelse på de mindre storlekarna men märks helt klart på lax och saltvatten storlekarna, typ storlek 3, 3,5 och framförallt på storlek 4. Att veven är infälld ger fördelen av att din hand vevar ett mindre varv men får samma effekt som om veven varit placerad längst ut på spolens kant. Vilka storlekar nya Speedster S kommer i vet vi ännu inte, vi vet heller inte om den kommer i HD (full cage/full frame) men det hoppas vi på! Av det bilder vi sett så verkar den finnas i åtminstone två färger grå och Azur blå/lila variant. Vi gissar på att denna kommer ha Lamsons beprövade koniska bromsystem och type3 Hard Alox yta, men det vet vi inte med säkerhet ännu. Det lilla vi sett av rullen på bilderna så tycker i alla fall vi att den verkar vara riktigt snygg.


Det kanske mest tydliga exemplet på Lamsons unika asymmetriska design är på just den nuvarande modellen av speedster där spolen har mer massa och material på motsatt sida av veven, detta är helt enkelt spolens motvikt som normalt brukar bestå av en fastskruvad metall bit på motsatt sida. Med denna design blir det färre delar, bättre balans och mindre saker som kan strula.
Skriv en kommentar
*